נוהל הפלגה לחו"ל

הפלגה בינלאומית ביאכטה היא חוויה מסוג אחר, המתחילה עוד בתכנון המסלול, התייחסות למזג האוויר, הכנת כלי השייט, וכמובן, הצטיידות במזון ושתייה שילוו ויפנקו אותנו בהפלגה.
כדי לצאת ביאכטה מישראל לחו"ל , על היאכטה להיות:

  1. בעלת רשיון להפלגה בינלאומית.
  2. עם ביטוח להפלגה בינלאומית.
  3. היאכטה צריכה רשיון וביטוח להפלגות מסחריות ( הפלגות בשכר)
    המשיט נדרש:
    להיות בעל רשיון 60, תעודת הפעלה ברדיו טלפון ( בזיקה ל- GMDSS).

שלב ההכנות תמיד מרגש מחדש וטוב שכך…..
ככל שנקפיד בהכנות, נוכל להנות יותר בהפלגה.

הכנת הספינה

שלב ראשון- התאמת הספינה למפליגים.
יש להתחשב במספר המפליגים ובמספר מקומות השינה ונוחיותם, ללמוד את השטח הציבורי ( קוקפיט, מטבח, שירותים, מקלחות ).שלב שני – "חפרפרת", כלומר, הכרת הספינה, ציוד הספינה – מיקומו ורמתו, מקומות איכסון, נפח מיכלי מים ומיכל סולר,וכמובן, רשיונות הספינה.

הכנות כלליות

אישורים נדרשים להפלגה בינלאומית:

  1. אישור מכס- באחריות בעל הספינה.
  2. היתר להפלגה בינלאומית ממשרד התחבורה. אישור זה נדרש רק להפלגה בספינה בעלת רישוי מסחרי – מטופל ע"י בעל היאכטה.
  3. אישור המרינה להפלגה – כרוך בתשלום מס נסיעות של 120 ש' למפליג.
  4. תיאום ההפלגה עם בקורת גבולות.
    בקרי הגבול מגיעים למרינה (אחרי תיאום של יום לפני ההפלגה), מחתימים דרכונים ,ואז, משחררים חבלים ויוצאים לדרך…..

כדי שנוכל לקבל את כל האישורים הדרושים, יש צורך ב :

  • רשימת צוות מלאה
  • לשלוח לבעל הספינה צילום תעודת משיט וצילום תעודת רדיו.

בעל הספינה ידאג לכל האישורים הדרושים.

הצטיידות

כדאי לבצע קניות של מזון ומשקאות לפחות ל – 2 יממות.
מומלץ להביא אוכל מוכן, קל לאכילה ולעיכול שלא יצריך בישול או חימום על הכיריים.
לעיתים תנאי הים מכבידים על אפשרות השימוש בכיריים בזמן ההפלגה.
המים בברזים טובים וראויים לשתייה, ובכל זאת, יש לדאוג לבקבוקי מים לשתייה.
ביאכטה יש מקרר, אין מקפיא .
ההפלגה היא לצורך הנאה, ולכן מומלץ להוסיף לקניות דברים טובים,הפתעות טעימות שיעלו את מפלס החיוכים וההנאה….

תיאום מקום עגינה בחו"ל

אנו ממליצים ליצור קשר עם המרינה אליה מתכוונים להגיע.
בחלק מהמקרים נתבקש לשלוח להם:
רשימת צוות
ייפוי כוח לשימוש ביאכטה
רישיון יאכטה
ביטוח יאכטה
כל זה יסופק על ידנו ויקל על תהליך הכניסה.
המרינה בלרנקה היא עירונית ולכן, בדרך כלל, אין אפשרות לבצע תיאומים ולהבטיח מקום עגינה.
לפני הכניסה למרינה בחו"ל – חובה לבקש רשות להיכנס למרינה !
לאחר הכניסה למרינה וביצוע תהליך הכניסה ( בדרך כלל ברציף הבידוק ), אנו ממליצים להגיע לרציף התידלוק כדי להיות מוכנים לדרך חזרה עם מיכל סולר מלא.
תעריפי המרינות בקפריסין מפורסמים באתרים שלהם, ואינם כוללים חשמל ומים.

חזרה לארץ

עם סיום תהליך הכניסה למדינה המארחת, אנו ממליצים להודיע במרינה מתי בכוונתנו לעזוב.
הדרכונים שלנו נלקחים, ובמקומם אנו מקבלים דרכונים זמניים ( shore pass) .
ניתן, ואפילו רצוי, לתאם את ההפלגה חזור עם הרשויות בארץ ע"י שליחת IMOT.
רצוי אך לא חובה !
בכל מקרה, על המפליגים ליצור קשר עם RCC חיפה או חיל הים, כאשר נמצאים במרחק 30 מייל מחופי ישראל.
לאחר יצירת הקשר, חיל הים/RCC חיפה, מתאמים את הכניסה עם הרשויות ( מכס, בטחון נמל,בקורת דרכונים).
כאשר תיכנסו למרינה, תופנו לרציף הבידוק. שם בקרי הגבול יחתימו את הדרכונים.
בסיום התהליך, תגיעו למקום העגינה הקבוע של היאכטה.

לסיום,
כל תהליך ההפלגה מישראל לחו"ל ובחזרה, איננו מסובך.
הגורמים המטפלים הם ידידותיים והתהליך זורם.
אנחנו ב"איה ים" מלווים את כל התהליך ומנסים לעזור בכל שלב.
RCC חיפה קשובים למפליגים לכל אורך הדרך, גם באמצעות מכשיר הקשר וגם בטלפון לווייני, והמרינות בקפריסין מכניסות אורחים.
אנחנו מאחלים לכם הפלגה נעימה, חווייתית, וכזו שתשאיר טעם של עוד….

נכתב ע"י עודד – "איה ים"
אשר רכש נסיון רב בליווי מאות הפלגות לחו"ל במשך 15 שנה.